Crònica del Consell plenari del 2 de Desembre de 2015

Un cop més la jornada política va començar ja a fora amb una concentració de membres de l'Assemblea Pensionista de Gràcia reclamant el CUAP 24h a l'Esperança, i amb una concentració de l'Assemblea Nacional Catalana de Gràcia en suport a la declaració independentista que en aquell ple es presentava.

A continuació es va iniciar el Consell amb l'informe del nou regidor Eloi Badia. Des de la CUP tornem a mostrar la nostra preocupació davant de la poca ambició del govern en les polítiques a Gràcia doncs la única mesura de govern que portava era un pla comunicatiu en relació al CUAP 24h. Entenem que el programa per "guanyar Gràcia" segueix al calaix i constatem que el model de districte no està fent passos significatius per canviar de moment: Park Güell, pla urbanístic Vallcarca, pla d'usos, mercat abaceria... segueix tot tal com estava.

a) Casa Vicens: des del govern únicament es portava a deliberació una modificació urbanística en relació a la Casa Vicens (C/Carolines). Tot i que aparentment s'adequava a la legalitat urbanística ens vam abstenir en la seva aprovació. Nosaltres entenem que el nostre paper no és valorar tècnicament les propostes, sinó políticament. I considerem que aquesta modificació porta a afavorir el turisme a Barcelona i concretament a la Vila de Gràcia ja saturada per la influència del Park Güell i la Sagrada Família. Tot i que valorem com a positiu recuperar el patrimoni cultural i arquitectònic, així com el plantejament a llarg termini de realitzar una zona verda al seu voltant en un dels barris més mancats de la ciutat, entenem que no s'ha tingut en compte adequadament l'impacte que pot tenir en els fluxes turístics, els seus usos així com el bar annex que s'hi vol construir. Al·legacions semblants ha realitzat la plataforma Gràcia on Vas al respecte.

b) Institut de Jardineria i Serveis Forestals de BCN: a proposta d'ERC s'emplaçava el govern a instar al Consorci d'Educació a ubicar aquest institut al barri del Coll. Tenint en compte la idoneïtat d'aquesta proposta per la seva ubicació al costat de la zona boscosa del Park Guell, i com a possible dinamitzador del barri, hi hem votat a favor. Així mateix volem remarcar la importància de la gestió pública d'aquest equipament.

c) Pl. del Poble Romanó: la proposta que vam portar des de l'assemblea de la CUP i consensuada amb la Unió Gitana de Gràcia tenia per objectiu garantir l'ús de la plaça del Poble Romanó que fins ara havia ocupat els barracots de l'escola Univers i que no derivés cap a solucions com la de plaça de les Dones del 36. La proposta va ser aprovada. Un dels nostres objectius és portar la veu dels col·lectius a les institucions i així ho hem fet.

d) Estudi dels pendents dels carrers: el PSC va proposar realitzar un estudi dels pendents dels carrers de Gràcia (especialment dels barris dels turons) per tal de prioritzar aquells on calia fer-hi una inversió urgent per tal de millorar-ne la mobilitat i l'accessibilitat, i poder-ho incorporar en els pressupostos.  Hi vam votar a favor, i a més creiem que l'estudi ha de tenir en compte l'envelliment i les característiques de la població, no només aspectes topogràfics.

e) Tres Lliris: C's per la seva banda, va presentar una proposta demanant que es desallotgés al col·lectiu de joves que recentment ha alliberat l'antiga comissaria de policia nacional (C/Nil Fabra) que portava buida des del 2013 i de propietat municipal. Tot i que diferents entitats s'havien interessat per aquest espai per poder desenvolupar la seva activitat el consistori al·legava no tenir diners per a habilitar i posar-lo en funcionament. Així doncs entenem que un cop més l'autoorganització popular permet arribar allà on no arriben les institucions i omplir de vida els espais buits. El nou Casal Popular Tres Lliris ja s'ha mostrat disposat a dinamitzar aquest espai i obrir-lo a les entitats que ho demanin. Així doncs el nostre vot va ser negatiu.

El ridícul que va fer C's amb les propostes presentades demostra quines són les seves preocupacions per al veïnat de Gràcia i que no tenen cap projecte de Districte.

g) Mercat de l'Abaceria: per últim el PP va instar al equip de govern a construir un aparcament al mercat de l'Abaceria i un supermercat a l'interior. Ens vam oposar com ja hem manifestat en altres vagades.

h) El pla urbanístic de Vallcarca: en la part del prec, vam instar a l'equip de govern a no renunciar a replantejar el pla urbanístic de Vallcarca en el seu conjunt. Aprovat el 2002 per PSC i ICV, ha estat la sentència de mort d'un barri senser. L'única manera existent per salvar-ho és replantejar el pla urbanístic i fer front als poders fàctics de les grans constructores als qui aquell govern va donar excessius privilegis. No podem quedar satisfets amb petits retocs i planejaments derivats com Can Carol, com sembla que pretén l'equip de govern. Hem de protegir l'estructura de barri que encara es manté dempeus. Tot el cost econòmic que pot tenir això, és ínfim amb el cost de destruir la memòria d'un barri. El prec va ser acceptat i per tant recordarem a l'equip de govern aquest compromís en seu de districte. Què l'esforç en petits planejaments derivats (necessaris) no ens desvií del camí que cal seguir.

i) Pressupostos participatius: per últim i d'acord a les nostres mesures urgents presentades a l'inici de la legislatura, vam emplaçar a l'equip de govern a preparar uns pressupostos de 2017 oberts a la participació i decisió veïnal vehiculats a través dels Consells de Barri, tal i com realitzen moltes altres ciutats arreu del món. Un pas cap a la democràcia directa. El prec també va ser acceptat.

j) Independència: en la part de les declaracions institucionals, volem destacar l'aprovació amb els vots de CDC, ERC i CUP, l'abstenció de BEC i el vot negatiu de PP, C'S, PSC i Unió, de la declaració de reconeixement de la república catalana i la reivindicació independentista des de l'Ajuntament de Gràcia. Una declaració cuinada a foc lent juntament amb l'ANC-Gràcia i que representa un moment històric al posicionar aquesta institució en la independència del poble català per primera vegada. Així mateix, volem mostrar la nostre decepció per l'abstenció de BEC que mentre que a Sants-Montjuic hi votaven a favor, i a BCN rebutjaven mostrar-se contraris a la declaració de desconnexió del parlament, a Gràcia no van ser capaços de reconèixer el què el 70% de la població gracienca va votar en les passades eleccions, i la llibertat d'un poble per construir una república independent sense subordinacions a cap altre marc legal.

Per últim, estem contentes que finalment el govern s'hagi adonat que no pot seguir convocant l'audiència pública al final del ple de districte en unes hores intempestives, tal com vam denunciar fa uns mesos. Desitgem que segueixi així.

Video:

Moment històric al posicionar aquesta institució en la independència del poble català per primera vegada.