Crònica del Consell plenari del 29 de Juny de 2016

S'aprova la creació d'un rebost solidari de gestió pública a proposta de la CUP en el marc del pla de xoc gracienc. El govern s'hi absté.

De la part de l'informe del representant barceloní, Eloi Badia, es destaquen dos elements: la redefinició del barri de Vallcarca i l'Institut Vallcarca. Sobre el primer, si bé és cert que el govern s'està movent, cal no aturar-se i valentia per tocar privilegis privats. És l'única solució per poder preservar el barri històric i que el pla del 2002 del PSC+ICV va condemnar. I sobretot, respectar les taules de treball que estan en marxa des de fa mesos. Pel què fa a l'institut de Vallcarca, el govern ha recordat que no pot construir-se en el solar que estava previst. Cal no perdre ni un minut més en consensuar un nou emplaçament amb la comunitat educativa. I amb la redefinició del pla urbanístic de Vallcarca tenim una oportunitat d'or.

Mesures de govern i decisió:

a) Canvis en el cartipàs: amb l'acord de govern de Barcelona, el govern de Gràcia també es veu afectat. El conseller del PSC entra a l'equip de govern i són 6 finalment els que en formen part. BEC governa ara amb aquells que durant la campanya eren "casta", i dels quals els casos de corrupció "eren una línia vermella" (sic). Els que han governant durant dècades la ciutat i que a Gràcia són responsables directes de la destroça del barri de Vallcarca, entre d'altres. Tornem a tenir, doncs, el mateix govern que ha governant Barcelona durant anys.

b) Ateneu de fabricació: s'ha presentat una mesura de govern per impulsar un ateneu de fabricació al districte. Concretament al carrer Perill. Valorem positivament aquesta mesura, que proposa un model en que els mitjans de producció són col·lectius i el procés de producció col·laboratiu. Fem bàsicament un apunt sobre la gestió d'aquest ateneu que considerem que ha de ser de gestió pública directa. No externalitzem més serveis públics pel benefici privat.

c) Pla de places: la segona mesura de govern va en relació a la gestió de la convivència a les places de la Vila de Gràcia. Apuntem que cal reflexionar sobre l'ús veïnal de l'espai públic en front l'ús privatiu d'aquestes i reflectir-ho al pla. A més, creiem que és una bona oportunitat per crear espais de poder veïnal, que plantegin una alternativa al model actual de delegació i consulta.

d) Allotjaments turístics en edificis catal·logats: la mesura vol impedir-ho. Votem a favor. S'aprova.

e) Nous habitatges dotacionals: la mesura canvia la qualificació d'uns solars municipals per acollir habitatges socials. Votem a favor. S'aprova.

f) Centralització de les competències d'expropiació: per últim, el govern porta a informació del ple una modificació de les competències de districte. Concretament proposa el traspàs de les competències en expropiacions dels districtes a la ciutat. Aquest procés de centralització es va engegar amb CiU al 2012, i curiosament aleshores ICV i PSC s'hi oposaven. Ara són els que ho impulsen. Cal descentralitzar la ciutat cap a una major proximitat al veïnat i no treure'n sobirania. El únics vots en contra van ser de ERC i CUP.

Proposicions oposició:

g) Sobre el pla urbanístic de Vallcarca: CiU, PP i C's, la triada de la dreta gracienca, instava al govern a seguir executant el pla urbanístic del 2002 que ha destruït el barri. Concretament es centren en l'anomenada "rambla verda" entre C/ Ballester i la Casa Comas d'Argemí. Des de la CUP ens oposem a aquestes propostes ja que 1) actualment ens trobem en un procés de debat veïnal per redefinir el barri i per tant aquesta proposició no el respecta, 2) no hi ha consens sobre aquesta rambla verda i, 3) aquest projecte només té l'objectiu de consolidar el barri dormitori que pretenia el pla urbanístic i com l'inici d'un nou procés de gentrificació a la zona de l'Avinguda Vallcarca, així com l'eliminació d'importants centres culturals i veïnals de la zona. Finalment s'aproven amb l'únic vot en contra de la CUP.

h) Rebost Solidari: al plenari de l'octubre de 2015 es va aprovar la creació d'una comissió per l'elaboració d'un pla de xoc contra la pobresa a Gràcia, a proposta de la CUP. Aquest grup s'ha reunir comptades vegades fins aleshores i ara a l'Agost s'acaba el termini que s'havia fixat per executar-ho. Un pla de xoc ha de ser d'urgència, sinó deixa de ser de xoc. Veient el poc interès del govern, nosaltres l'hem donat per una via morta i ens hem compromès a impulsar les diferents propostes que hi vam fer mesura a mesura de forma aïllada. Ho vam fer amb el cens de pisos buits que s'ha de celebrar el 2016, i ho hem fet ara amb la proposta del rebost solidari. Una proposta que un grup d'entitats sota el paraigües de Gràcia Participa també s'ha fet seva i que s'han posat mans a la feina davant inoperància del govern. La proposa es va aprovar amb els vots de CiU, ERC i CUP.

i) Sobre el comerç i el conflicte del Banc Expropiat: per últim C's portava una proposició per compensar la suposada baixada de facturació de comerciants viscuda arran dels fets del Banc. Com a CUP no tenim dades sobre aquest fet i fa difícil valorar-ho. A més, el procés que es troba darrera del conflicte del Banc (la gentrificació del barri), és molt més nociu pel comerç tradicional i de proximitat (augment del preu del lloguer, l'entrada de franquícies, la transformació del veïnat...). Per tot això votem en contra. S'aprova amb els vots en contra de ERC i CUP.

Precs i preguntes:

j) Promoure i garantir l'ús de l'espai públic pels infants: més enllà de les mesures de dinamització del joc infantil que ja es fan i que valorem positivament, creiem que hi ha altres aspectes per recórrer com els derivats de l'ordenança del civisme i que actuen com a barreres. I que curiosament el govern es va comprometre a derogar en campanya electoral. Finalment el govern no accepta el prec escudant-se en aquesta mateixa ordenança i la seva vigència.

k) Sobre el sobredimensionament dels operatius policials en moments de tensió: en diferents episodis, com aquest, s'han vist presències policials totalment desproporcionades. Una situació que es repeteix en masses ocasions, i en un barri amb una malla de carrers que n'accentua la problemàtica. Tot i sabent que és competència de la Generalitat preguntàvem pel capteniment del govern sobre això. El govern de Gràcia creiem que hauria de tenir una opinió al respecte. Govern s'escuca amb això: no és competència seva. Sembla doncs que seguirem tenint dipspositius desproporcionats que impedeixen la vida quotidiana i escampen una sensació de terror entre el veïnat. Per no dir que sovint acaben detonant en aldarulls.

Declaracions institucionals

l) Commemoració del 80è aniversari de l'Olimpíada Popular de Barcelona al 36: aquests jocs volien ser una alternativa antifeixista al jocs de Berlin del 36, sota règim nazi. Que representessin els valors de l'esport, la pau i la solidaritat entre pobles.

m) El Ministre Fernandez Diaz, i el ex director de l'OAF Daniel De Alfonso, persones non grates a Gràcia: arran de la constatació de la conspiració per a actuar sobre el moviment independentista, i com a exponents de la màfia que governa l'estat espanyol, aquestes dues persones ja no són persones grates a Gràcia.

Vídeo del plenari: https://www.youtube.com/watch?v=6xOD8IJNU18

"Fernandez Diaz i De Alfonso: Persones non grates a Gràcia!"