Crònica del Consell plenari del 4 de Juliol de 2018

El ple va aprovar declarar BCN àrea de tempteig i retracte. Aquesta mesura la vam proposar ja al 2016, i BEC no va votar-hi a favor.

El delgat del govern barceloní presenta el pla del Park Güell. Un pla que no toca d’arrel el problema turístic sinó que es basa en “com conviure amb ell”. És cert que difícilment es pot encarar el problema només des del parc, però aquest pla parteix de la proposta de tancament impulsada per CiU. Un tancament que ni ha solucionat la massificació (com deien) ni ha garantit els usos veïnals del parc. Seguim exactament amb els mateixos nombres. 9M de visitants anuals. El govern portava al seu programa electoral la reversió del tancament, i alhora va ser la proposta més votada en el procés participatiu del PAD Gràcia. Sembla doncs, que el govern renúncia un cop més a una promesa electoral i als seus propis processos participatius, tot i que l’utilitzés electoralment. També va explicar l’inici d’un pla d’equipaments, 3 anys tard potser, però celebrem i animem la iniciativa. Entre ells, hi ha propostes de la CUP i els moviments veïnals com la del Centre de Dia per a la gent gran.

Mesures de govern i decisió:

1. INS Vallcarca: el govern porta el planari els tràmits urbanístics inicials necessaris per al futur emplaçament de l’INS Vallcarca, a Av. Vallcarca 222, tant reclamat durant anys pel veïnat del districte. Es preveu la construcció pel 2021. La posada en marxa de l’Institut depèn del Consorci (60% Generalitat, i 40% Ajuntament). Votem a favor i s’aprova per unanimitat.

1. Pla urbanístic Vallcarca: es porta una altra MGPM en el marc de la redefinició del pla urbanístic de Vallcarca. Afecta l’illa situada entre Medes-Farigola, i a d’una parcel·la del carrer Farigola, aproximadament davant de l’hort. Inclou mantenir volumetries i conservar les escales de Farigola, així com evita la construcció d’una illa privada interior i manté unes alçades adequades a l’entorn. Votem a favor juntament amb Bec i C’s. PSC, CiU i ERC impedeixen que prosperi la proposta, obviant els consensos de 2014: prou enderrocs. Amb el vot de desempat del president del consell, s’aprova finalment.

1. Cantera i plaça Farigols: es porta una ordenació urbanística en el marc de la redefinició del pla urbanístic de Vallcarca. Afecta la parcel·la de l’anomenada popularment “La Cantera” i del pipican de la plaça Farigola. Permet conservar la Cantera i alhora aprofitar més la plaça Farigola. Votem a favor. S’aprova amb l’únic vot negatiu del PSC.

1. Habitatge protegit 30%: es porta a plenari la mesura impulsada pel moviment en defensa del dret a l’habitatge de Barcelona, per destinar el 30% de la nova promoció a habitatge protegit. Votem a favor i s’aprova.

1. Àrea tempteig i retracte: el govern porta al plenari una proposta que vam presentar com a esmena al PAD Gràcia al 2016, i que posteriorment, coincidint amb ERC vam portar al plenari pocs mesos més tard. Curiosament BEC no va votar-hi a favor aleshores. Aquesta eina permet a l'administració adquirir immobles per a habitatge social repartits pel districte, amb preferència de compra de l’Ajuntament. Votem a favor i s’aprova amb els vots d’ERC, BEC i CUP.

Iniciativa veïnal:

1. Riera de Cassoles: amb moltes més firmes de les necessàries, la plataforma que promou el canvi de nom de Av. Príncep d’Astúries per l’històric Riera de Cassoles, porta una iniciativa ciutadana al ple. Ha fet una feina recollint 5.300 signatures (x3 de les necessàries). Per història i per republicanisme, votem a favor. S'aprova el canvi de nom d'Av. Príncep d'Astúries amb els vots de BEC, CiU, ERC i CUP, proposta que ha de passar pel plenari de Sarrià-Sant Gervasi i per la comissió de Nomenclàtor de la ciutat.

Proposicions oposició:

1. Passatge Conradí: el grup de Demòcrates proposa una modificació urbanística de l’entorn del passatge Conradí, frontera amb l’Eixample i lloc on s’ubicava l’antic Ateneu Popular de l’Eixample. Aquesta iniciativa també l’hem reclamada des de la CUP. La proposta demana preservar el passatge i encara la demanada de zona verda i equipaments. Votem a favor. S’aprova amb l’única abstenció de BEC.

1.  Sales d’estudi: ERC proposa ampliar l’oferta més enllà de la Vila i Vallcarca i en diferents horaris, buscant els emplaçaments adequats. Votem a favor.

1. Alerta Ultra i pantalla gegant: en motiu del mundial de futbol, l’Ajuntament va autoritzar la instal·lació d’una pantalla gegant al Camp de Futbol de l’Àgila (gestionat per una fundació vinculada a l’OPUS). Des de la CUP i el veïnat es va alertar del perill que suposa aquest tipus d’esdeveniments per a la seguretat del barri i de les pròpies veïnes com ens demostra l’experiència. El fet és que després del primer (i afortunadament, últim) partit que es va retransmetre grups ultres van passejar pels carrers de Vallcarca cantant proclames franquistes i intimidant al veïnat.  Des de la CUP exigíem que es retirés l’autorització de forma immediata. Ara, amb l’eliminació de la selecció del mundial, sol·licitem que no es torni a repetir esdeveniments d’aquest tipus i un informe sobre el passat. BEC vota en contra de la proposició. S'empata amb el vot a favor de CiU, ERC i CUP. Amb el vot del president del consell s'aprova.

1. Assentaments: C’s en la seva clàssica deriva xenòfoba i classista sol·licita que es realitzi un cens dels assentaments del districte. Pretén fer agitació pública feixistoide obviant la complexitat del tema, que hem tractat en diverses reunions internes amb el govern. Per les evidents intencions del grup de C’s votem en contra. S’aprova amb l’únic vot contrari de la CUP.

1. Comerç Travessera de Dalt i Lesseps: PSC demana un pla de dinamització comercial d’aquests espais, modificant si cal un pla d’Usos ja poc restrictiu en algunes zones. El PSC ho encara a nivell turístic i criem que la dinamització comercial (necessària) no es pot lligar ni dependre d’aquest model turístic depredador, en uns espais especialment susceptibles de ser monopolitzats per aquest. Per a això votem en contra. No s’aprova.

1. Mercat Abaceria: el PP demana la convocatòria d’una reunió pel veïnat i paradistes per fer un seguiment de les obres del Mercat. Aquestes reunions s’han produït, i per tant simplement ens abstenim. S’aprova amb l’únic vot contrari de BEC.

Precs i preguntes:

a) Municipalització dels centres esportius de Gràcia: demanem, en un termini de 3 mesos, un pla per a la incorporació dels centres esportius municipals de Gràcia a la gestió pública. Els casos dramàtics pel districte com els usats per les entitats del districte del Pedagògium, el CB del Coll o l’Europa, mostra que regalar al mercat la gestió d’aquests espais només porta a problemes per a les entitats del districte que n’haurien de fer ús. No podem permetre el negoci amb els nostres equipaments i les nostres entitats. La gestió pública garanteix que els equipaments puguin satisfer les necessitats de les entitats i unes condicions laborals dignes. El prec no s'accepta, tot i que afirma que és la voluntat del govern.

b) Casal Infantil Rius i Taulet: hem tingut coneixement que el Casal Infantil (1 dels 3 que tenim a Gràcia) no continuarà al pròxim curs. Les raons de l’Ajuntament és que l’escola necessita els espais del Casal, degut al creixement de l’alumnat de l’escola. Demanem que el govern asseguri la permanència buscant-ne un emplaçament alternatiu, d’un servei que cobria les necessitats de més de 30 infants, així com internalitzar el servei (actualment externalitat) per a garantir-ne unes condicions laborals dignes. El districte no pot deixar perdre un servei per la infància i les famílies com aquest si volem una ciutat feminista i educadora. Des del govern es compromet a buscar que els infants no perdin aquest servei l'any que ve.

Declaracions institucionals:

Es llegueixen dues declaracions, una en rebuiid a les polítiques xenòfobes de Salvini, a Itàlia contra la gent que feuig de la misèria. Misèria creada pels països del primer món. L’altra, en contra l’explotació laboral i l’assetjament sexual de les treballadores.

Recupera el vídeo a: https://www.youtube.com/watch?v=s3Z3ki0veCw

"Park Güell: El govern portava al seu programa electoral la reversió del tancament, i alhora va ser la proposta més votada en el procés participatiu del PAD Gràcia. Sembla doncs, que el govern renúncia un cop més a una promesa electoral"