Crònica del Consell plenari del 4 de Maig de 2016

El govern té coll avall l'hotel de la Henkel i obvia la demanda de les treballadors que el CAP sigui gestionat per l'ICS

En la part de l'informe del regidor barceloní de BEC s'hi van destacar 3 aspectes: per una banda el procés participatiu del PAD en el què s'ha parlat de tot, poc i amb presses. Des de la CUP ja vam presentar una sèrie de prioritats que considerem cal incloure en el futur PAD per començar a Capgirar Gràcia. A més hem destacat el fet que el procés participatiu no sigui vinculant. Fins ara no em rebut cap proposta de trobada del govern. Pel que fa al Mercat de l'Abaceria hem destacat la proposta de Gràcia on Vas com un bon model de mercat i sobretot de barri, que encaixa perfectament amb el model que nosaltres defensem. Per últim respecte el petit pas a Vallcarca protegint una part del casc antic del barri, creiem que cal anar més enllà i tocar privilegis a immobiliàries i constructores.

a) Sobre la pacificació del carrer Gran de Gràcia: l'equip de govern pretén tancar al trànsit rodat el carrer un cop al mes com a mesura pilot. Valorem molt positivament la recuperació de l'espai públic, la reducció del transport privat i en conseqüència de la contaminació de la ciutat. No obstant hem apuntat la necessitat d'evitar el principal perill d'aquesta mesura: que el carrer Gran es converteixi en un centre comercial a l'aire lliure. Per això hem demanat que s'incloguin mecanismes per garantir l'ús veïnal del carrer més enllà del comercial. No hi va haver votacions en aquest punt.

b) Medalles d'Honor: ens hem abstingut per no compartir plenament aquesta forma de reconeixement a persones i entitats regulada per un reglament franquista. Considerem que hauria de ser més democràtic i més quotidià. A més pot establir greuges comparatius a veïnes i entitats també incansables però més anònimes. No hem volgut, però, votar en contra del reconeixement a les gracienques Josefina Altès, fundadora del Banc del Temps de Gràcia, i la Sala Beckett i l'activitat cultural que ofereix.

c) Canvi de nom de la plaça Joan Carles I per el nom de Cinc d'Oros: ja aprovat a l'anterior legislatura, ens mostrem a favor del canvi ja que entenem com a esencial eliminar dels nostres carrers el nomenclàtor borbònic. S'aprova amb el vot contrari de PP i C's.

d) Sobre l'eliminació definitiva de Can Morera: el govern presenta un projecte urbanístic d'una filial de la Caixa, al solar de Travessera de Dalt amb Escorial on hi ha el que queda de l'antiga masia de Can Morera, datada del 1864. Aquest projecte preveu descatal·logar la part de la masia protegida des del 2000 i enderrocada pel projecte de 2005 de PSC+ICV+ERC. Des de la CUP defensem que cal recuperar l'espai com a espai verd i a més rehabilitar la masia enderrocada per culpa del nyap polític del 2005. No assumirem un nyap del qual no en vam ser còmplices. S'aprova amb el vot en contra únicament de la CUP.

e) Celebració del bicentenari de la Festa major de la Vila: a proposta de CiU es demana potenciar la festa per commemorar-la. La proposta inclou la participació d'empreses com la Caixa i Sant Miguel, i no concreta la forma de fer-ho. A més té el perill de sobre-massificar encara més la festa i desvirtuar-la com a festa veïnal. Per a aquests motius ens abstenim a l'espera que es concreti més la proposta.

f) Sobre la proposta de facilitar l'ús veïnal de l'espai públic: ERC presenta una proposta amb la mateixa voluntat que la que havíem presentat com a CUP treballada prèviament amb algunes entitats culturals del districte. Ambdues propostes buscaven facilitar l'ús veïnal de l'espai públic i eliminar tràmits burocràtics absurds que són una càrrega i una barrera per a les entitats dels barris. Fruit de la negociació s'ha arribat a un acord per integrar les dues propostes per facilitar l'aprovació. Amb aquesta aprovació es vol començar a fer front a l'anomenat SOAP, instaurat per CiU, i posar els tècnics a disposició de les entitats per facilitar-ho. S'aprova per unanimitat. Un petit pas endavant però encara queda camí a recórrer.

g) Pressupost de Gràcia transparents i consultables: C's proposa fer públiques les despeses i ingressos del districte de Gràcia. Estem a favor però ens abstenim a la proposta de C's per poc concreta i ambiciosa. S'aprova amb el vot favorable de BEC, CiU, PSC i PP.

h) Sobre el cobriment de la Ronda de Dalt: el PSC portava al ple el cobriment de la Ronda de Dalt pel seu pas per Penitents. No obstant, i intuïm que fruit de la seva imminent entrada al govern, va rebaixar la proposta i va demanar la millora i integració de la Ronda de Dalt, evitant així un proposta incòmode pel govern que recentment ha fet marxa enrere al cobriment. En qualsevol cas no podem estar en contra del text i s'aprova per unanimitat.

i) Nomenclàtor: el PP, en rebequeria per l'anterior canvi de nom de la plaça ex-monàrquica,  demana garantir que els futurs canvis de noms garanteixin el "consens veïnal". Ens abstenim ja que aquesta proposició no aporta res de nou, i sobretot: què és consens veïnal? L'stato quo? S'aprova amb el vot de CiU, C's, PSC i PP.

j) Sense por: en el torn de la CUP presentem una declaració de suport als municipis encausats per donar suport a la resolució de desconnexió del 9N. Demanem que no es cooperi amb aquests tribunals declarats il·legítims que reprimeixen la voluntat popular. Després que el PP ens acusés de sedició, més ens hem soprés de l'abstenció de ERC i BEC, i el vot en contra de CDC que es posicionen un cop més al cantó de l'obediència i submissió al Tribunal Constitucional. Cal dir que el mateix text ha estat aprovat en altres districtes de Barcelona.

k) Hotel a l'antiga Henkel: instàvem a prendre les mesures necessàries per evitar l'enderroc de l'actual edifici de la Henkel on hi volen fer un hotel. Aquesta pot ser una eina per evitar l'hotel i alhora garantir l'estabilitat dels edificis del voltant, una de les preocupacions pel veïnat. A més és competència del districte. El govern, al·legant els drets urbanístics del privat rebutja el prec i afirma que no és prioritari aturar-lo, demostrant que té coll avall el futur hotel. Ja a l'inici del mandat ens vam oferir a constituir una comissió mixta per tal d'avaluar i consensuar la millor manera d'aturar l'hotel de forma col·lectiva i compartida. Aquesta comissió mai s'ha creat.

l) Gestió del CAP Vila de Gràcia: fem un prec per tal que el govern desisteixi en la intenció de la gestió del CAP via l'empresa municipal PAMEM, i sigui l'Institut Català de la Salut qui ho faci tal i com reclamen les treballadores. El govern no va acceptar el prec i sembla que no li preocupa mantenir dues classes de treballadors amb dos nivells de drets laborals, així com la gestió indirecta del serveis sanitàris: a Gràcia ja hi ha fins a 3 proveïdors diferents de serveis de CAP. És curiós ja que en l'anterior legislatura van fer una dura batalla contra la gestió dels serveis via PAMEM. El govern no pot d'entrada desestimar l'opció de la gestió de ICS, doncs té el perill d'acabar perpetuant un model de provisió sanitària via empreses municipals per tapar la inoperància de la generalitat.

m) Seguiment plaques feixistes: en un ple anterior es va aprovar un prec de la CUP demanant la retirada de la simbologia feixista del nostres barris. El govern es va comprometre a tenir-ho diagnosticat al finals de 2015. 5 mesos més tard només informen de l'existència de 395 plaques a partir d'un cens de 2007. El govern es compromet a un cens actualitzat durant els propers mesos.

Pots veure el ple: https://www.youtube.com/watch?v=B0Z96A6hoiA

"CDC en contra, i ERC i BEC s'abstenen a no cooperar en la repressió dels municipis per part del TC. Submissió absoluta a un tribunal il·legítim"