En relació al pla de xoc contra la pobresa a Gràcia

Volem fer públiques les línies que des de la CUP creiem que cal abordar així com algunes propostes de xoc concretes

Al ple d'octubre la CUP vam proposar la constitució d'un pla de xoc que va ser aprovat per totes les forces polítiques excepte pel PP. La voluntat és diagnosticar, proposar i impulsar un pla de xoc adequat a la realitat gracienca dividit en quatre àmbits: alimentació, laboral, habitatge i pobresa energètica. Participant-hi quan calguessin expertes i entitats rellevants.

S'han realitzat ja algunes reunions preparatòries d'acord al calendari aprovat, i és molt positiu que l'equip de govern s'està implicat i tingui voluntat en què aquest grup funcioni. Hem obtingut unes dades per fer la diagnosi que cal dir que no han estat les més adequades ni en forma ni en contingut, tot i que entenem que obtenir unes bones dades requereix un cost i un temps important.

Arribats a aquest punt volem fer públiques les línies que des de la CUP creiem que cal abordar així com algunes propostes de xoc concretes. Creiem que un veritable pla de xoc és necessari que vagi més enllà de l'actual marc legal i encari aspectes estructurals i no curteriministes. Aquí, però, proposem únicament mesures que entenem més senzilles, tant competencialment com econòmicament i per tant sense excuses possibles. Més endavant traslladarem al grup de treball més propostes que ja estem el·laborant.

a) Pla de xoc en habitatge:

- Frenar l'especulació amb el preu de l'habitatge: l'esforç econòmic es troba al 44% de mitjana a Gràcia mentre que es recomana no sobrepassar el 30% de la renda familiar.

- Posar en circulació l'habitatge buit: segons les dades oficials existeixen 4.500 habitatges buits a Gràcia, inclús descomptant segones residències. El mateix nombre de lloguers existents.

- Suport a les afectades pel mobbing: és una pràctica que sovint es queda oculta, però recentment han saltat a l'opinió pública dos casos importants.

- Persones sense llar: contabilitzades 53 persones dormint al carrer al 2015.

- Aturar desnonaments per raons econòmiques: el 2015 fins octubre hi ha hagut 11 intervencions a Gràcia de Serveis Socials i el CUESB.

b) Pla de xoc en pobresa energètica:

- Evitar els talls de subministraments: el 13% dels menors de 16 anys de Barcelona no pot mantenir una temperatura adequada durant l'hivern.

- Reciclatge aparells: al 2011, 1 de cada 10 habitatges no tenia cap sistema de calefacció.

- Sobirania energètica: l'AMB es va fixar reduir el 25% de l'energia consumida per llar l'any 2014 amb mesures d'eficiència energètica. Autogeneració.

c) Pla de xoc en matèria laboral:

- Combatre l'atur al districte (ocupació i formació): 7,5% d'atur registrat, 40% del qual són de llarga durada, el 50% majors de 45 anys i el 54% dones. Destaca també l'atur juvenil (25-29 anys) a Gràcia en comparació amb les altres edats.

- Combatre la precarietat del treball: només en 1 mes s'han denunciat 9 casos a La Precària, i segur que és només la punta de l'iceberg.

d) Pla de xoc en alimentació:

- Reaprofitament dels aliments: es calcula que es llencen 35kg per persona a tot Catalunya, anualment. 5kg dels quals només en supermercats.

- Accés als aliments: al 2014, 72 graciencs van rebre ajuts de serveis socials per alimentació. 1.127 alumnes rebien beques menjador. Al voltant de 70 menors de 16 anys no es poden permetre un plat de carn/peix almenys cada dos dies.

e) ALGUNES propostes presentades:

Habitatge: elaboració d'un cens exhaustiu d'habitatges buits a partir del creuament el padró i els consums de serveis, la seva publicació i comunicació als registres corresponents. Realització d'una comunicació formal a tots i cada un dels propietaris d'aquests habitatges, junt a una campanya pública, per vehicular-los cap a canals ja existents de la llei de 2007 (lloguer social, garantia lloguers...) i informant del lloguer forçós contemplat a la llei 24/2015 per propietaris jurídics.

Pobresa energètica: impulsar la línia d'ajuts econòmics pel pagament dels subministraments per a famílies amb un nivell de renda determinat, prioritzant aquelles famílies que han patit talls de subministraments. Cal dir que es presuposa l'aplicació de la llei contra la pobresa energètica actualment vigent i no desplegada.

Laboral: creació d'una borsa de treball pública i transparent coordinada amb el SOC i Barcelona Activa per al veïnat gracienc, que prioritzi aquelles persones amb una major vulnerabilitat. Iniciar campanya per donar a conèixer aquesta borsa en la contractació.

Alimentació: iniciar un conveni amb els mercats públics de Gràcia així com amb les cadenes de supermercats i botigues de conveniència ("colmados") que ho vulguin pel re-aprofitament dels aliments que comercialment tinguin mal estat però no pel consum, establint dies de recollida i formes. Amb l'objectiu d'impulsar una xarxa autoorganitzada al voltant d'aquests aliments.

Segons les dades oficials existeixen 4.500 habitatges buits a Gràcia