La CUP Gràcia davant el conflicte de l’Escola Patufet

La solució idònia per a la resolució del conflicte del Patufet és la integració de l'escola a la xarxa pública.

Des de l’assemblea de la CUP de Gràcia volem fer una sèrie d’aclariments per tal d’explicar quin és el nostre posicionament respecte els fets que han succeït recentment a l’Escola Patufet. En conèixer la situació a l’escola, que fins fa poc semblava que seria venuda a la Salle Gràcia, vam detectar dos conflictes paral·lels:

1) D’una banda, vam observar una clara vulneració del dret de lliure elecció de centre. La venda de l’escola implicava un canvi radical de model pedagògic per als alumnes, d’una escola laica a religiosa; d’una escola de barri a macrocomplex educatiu; i d’una escola que explora noves formes pedagògiques a un model arcaic.

Des de la CUP de Gràcia apostem per un ensenyament laic, de proximitat i compromès amb la innovació pedagògica. En aquest sentit, la venda a mans de la Salle representa una vulneració del dret d’elecció de centre que es tradueix en un retrocés pedagògic en diversos fronts.

2) D’altra banda, i això és allò que més ens ha preocupat, entenem que la venda sorpresa de l’escola genera un dels principals conflictes laborals que actualment existeixen al barri. El pacte entre la propietat del Patufet i la cúria de la Salle implicava l’acomiadament del personal no docent i una clara pauperització de les condicions de treball del personal docent, que a mitjà termini hauria estat, molt probablement, acomiadat.

El nostre posicionament no pot ser un altre que la defensa dels treballadors enfront de l’avidesa lucrativa dels propietaris implicats.

_____________________________________________________________________________

Dit això, i davant el panorama, cal recordar que la CUP defensa arreu i en tot moment un model universal i únic d’escola pública. Ho hem defensat sense matisos en la nostra campanya “Desconcertem l’Escola” i ho defensarem sense matisos en el futur.

La solució idònia per a la resolució del conflicte del Patufet és la integració de l'escola a la xarxa pública, gestionada democràticament per famílies i treballadors. I la CUP de Gràcia no renunciarà a aquest objectiu, ni per al Patufet, ni per a cap escola de titularitat privada dels nostres barris.

Si hem defensat la constitució d’una cooperativa educativa és per evitar l’absorció del Patufet per un gegant empresarial religiós i perquè, davant la manca de voluntat política (i ideològica), del departament d’Ensenyament, era impossible integrar-se al sistema públic a curt termini. En aquest escenari, la cooperativa ens sembla un mal menor que donarà experiència de lluita, consciència i una organització més democràtica al col·lectiu de l’Escola Patufet.

Però ens reiterem, la solució a curt termini no ha de fer-nos renunciar als nostres objectius i cal seguir lluitant.

La CUP de Gràcia, i totes les CUP i el conjunt d’organitzacions de l’Esquerra Independentista dels Països Catalans defensem, en exclusiva, l’ESCOLA PÚBLICA, POPULAR, CATALÀ, ANTIPATRIARCAL I DE QUALITAT.

Un dels principals conflictes laborals que actualment existeixen al barri