L’Esquerra Independentista de Gràcia diem No al Pla d’Usos

El pla no regula temes cabdals com les grans superfícies comercials i autoserveis, les botigues de souvenirs o allotjaments turístics. També la zona tocant a l’Eixample, Escorial, Pi i Margall o la Travessera de Dalt queden poc regulades.

Article publicat l'Independent número 614.

Ja fa quasi tres anys que les organitzacions gracienques de l’independentisme revolucionari vam coincidir que el principal problema dels barris graciencs era l’elitització del barri i la seva altra cara de la moneda, l’expulsió dels veïns socialment més vulnerables. D’aquí ve la importància del Pla d’Usos com a eina de regulació.

En el darrer ple ens hem oposat frontalment al document definitiu que prepara BeC, ho hem fet perquè creiem que és un pla del tot insuficient per frenar les tendències perverses contra els graciencs del model socioeconòmic i cultural actual.

En primer lloc, volem recalcar que es renuncia a regular des del territori, amb coneixement de causa, de manera que s’abraci el conjunt del problema. El govern ha optat per regular des de Barcelona, al marge del Pla d’Usos, temes cabdals com les grans superfícies comercials i autoserveis, les botigues de souvenirs o les terrasses dels bars. És més, ha optat per no definir cap mena de regulació pròpiament gracienca per als allotjaments turístics, com els hotels, amb la contradictòria excepció dels albergs juvenils.

En segon lloc, BeC ha optat per contenir la situació de saturació d’activitats turístiques i per a la població flotant enlloc d’apostar pel decreixement de l’actual model insostenible i potenciar l’economia productiva i llocs de treball de qualitat. A nivell concret, això es pot veure en la insuficiència de l’ampliació de la zona saturada, la més restrictiva. Així mateix, cal regular de manera més intel·ligent certes zones com ara la franja que toca l’Eixample, Escorial, Pi i Margall o la Travessera de Dalt. A més, cal evitar noves activitats a la majoria de places.

En definitiva, el problema és que el govern no vol canviar el model dels barris sinó acceptar un Pla d’Usos del mal menor que fa molt tuf de pla de CiU (i, ep, ho diu CiU mateix). Per això no s’especifica que les llicències disconformes només podran fer reformes d’adequació, ni se’ns proposa cap fórmula activa de reducció dels topalls de llicències, ni es regulen plats preparats, bars musicals i botigues amb degustació al Camp d’en Grassot i Gràcia Nova, ni s’evita que les activitats de la zona de contenció s’acostin a la zona saturada...

Ara cal que BeC no segueixi renunciant a fer una política autènticament transformadora. Cal començar per planificar una estratègia viable per a la reducció activa de llicències de restauració, a la zona saturada i frenar l’entrada de nous Hotels als barris. En definitiva, cal que Bec abandoni la desregulació que afavoreix els poderosos i reguli els barris per protegir-ne les classes populars.

Annex:
Documentació ofical del Pla d'Usos
Conclusions del procés participatiu Quina Gràcia!

El pla d'Usos és casi calcalt al de CiU i obvia les conculsions del procés participatiu. És un pla d'Usos de mal menor que no aborda definitivament la problemàtica.