No fa Gràcia no tenir el CUAP Esperança

Volem que l'hospital  de l'Esperança passi a formar part d'un nou equipament públic de Gràcia que doni resposta a les mancances sanitàries i/o socials existents.

Octaveta repartida pels diferents grups sotasignants.

Què són els CUAP?

El CatSalut va realitzar un pla d'ordenació d'urgències amb la creació d'uns “Centres d'Urgències d'Atenció Primària” de proximitat anomenats CUAP. Estan pensats perquè  els i les ciutadanes puguem disposar d'un servei d'atenció continuada i d'atenció urgent per resoldre les urgències de baixa i mitjana complexitatAquests centres han d'estar propers a la població que han d'atendre, han de ser resolutius, de qualitat, dotats de professionals i de mitjans tecnològics que permetin resoldre les necessitats assistencials, oberts les 24 hores del dia, els 365 dies l'any i coordinats amb els equips d'atenció primària i amb l'hospital de referència del territori.

El CUAP Esperança és el que ha de donar atenció a la major part de la població de Gràcia*, concretament la població que té com a centre d'atenció primària el CAP Larrard i el CAP Vallcarca (el CAP Pare Claret té com a referent el CUAP Dos de Maig ). El termini d'implantació dels CUAP era 2008-20012, estem a l'any 2015 i Gràcia és l'únic districte de Barcelona on no s'ha desplegat el CUAP.

Situació actual de les urgències a Gràcia.

L'actual servei d'urgències de l'Hospital de l'Esperança no és un CUAP, és un servei infradotat, poc resolutiu i que tanca a les 20 hores, precisament quan tanquen els CAP. La manca d'un veritable CUAP Esperança fa que l'estat actual de les urgències a Gràcia sigui un desgavell i quan tenim una urgència moltes vegades s'opta per la solució més senzilla, anar a urgències a Sant Pau o a la Vall d'Hebron, contribuint així a la saturació de les urgències hospitalàries.

Ens preocupa també que el retard en el desplegament del CUAP Esperança sigui una maniobra municipal ben organitzada. La nostra sospita és que s'estigui retardant el CUAP perquè d'aquí poc, quan l'Hospital del Mar hagi finalitzat les obres en curs i deixi de necessitar l'Hospital de l'Esperança, l'ajuntament es vengui l'edifici o faci permuta que possibiliti construir-hi un hotel als peus del Park Güell.

Com i on volem el CUAP Esperança?

El volem a l'Hospital de l'Esperança; que sigui un centre amb finançament i titularitat pública, gestionat per un equip d'atenció primària pública amb participació comunitària. Resolutiu, amb dotació econòmica, professional i tècnica suficients, i amb les millores arquitectòniques necessàries per afavorir l'accés de les persones i de les ambulàncies.

Quin futur volem per l'Hospital de l'Esperança?

Quan el Parc Salut Mar deixi de fer-ne l'actual ús o el disminueixi, volem que l'hospital  de l'Esperança passi a formar part d'un nou equipament públic de Gràcia que doni resposta a les mancances sanitàries i/o socials existents.

Davant la negativa de la direcció del Consorci Mar Parc de Salut a obrir les 24hrs., mantenim les nostres exigències:

• Que el CATSALUT assigni el pressupost necessari en lloc de derivar recursos econòmics, activitats i pacients a la Clínica privada Plató.
  • Que l’Ajuntament i el districte de Gràcia actuïn com a garant dels nostres drets, exigeixin que s’assigni el pressupost necessari perquè es desplegui el CUAP de l’Esperança les 24hr.

Grup de Salut Assemblea Vila de Gràcia                                g[email protected]

Comissió de Salut Associació Veïnal Vila de Gràcia              [email protected]

Marea Pensionista de Gràcia                                                  [email protected]

* El Coll, Vallcarca-Penitents, La Salut, part de la Vila de Gràcia i part de Ca l'Alegre.

Gràcia és l'únic districte de Barcelona on no s'ha desplegat el CUAP