Veïns i veïnes participen en l’elaboració del programa de la CUP per Gràcia

Convocades pel nucli de la CUP al barri de Gràcia, una quarentena de veïnes i veïns van participar aquest dimecres 16 de març a l’assemblea oberta per confeccionar el programa de la candidatura pel districte.

A la trobada hi van participar persones vinculades a la CUP, a diverses entitats, moviments socials i l’esquerra independentista del barri i també altres persones a títol individual.

El debat va girar al voltant de quatre eixos, en les quals es van dividir els participants segons el seu àmbit d’interès. Aquest eixos seran els que conformaran el programa per Gràcia. Durant el debat les persones que hi van participar van fer les següents propostes:

• Serveis públics, universals i de qualitat

Les prioritats dels participants en aquest àmbit és que es municipalitzi la gestió dels serveis públics que estan en mans privades i que l’ajuntament adopti un compromís amb l’estabilitat laboral.

Pel que fa a la municipalització, es van posar els exemples de serveis privatitzats que haurien de ser gestionats directament per l’ajuntament com Parcs i Jardins, el Bicing o el servei de neteja. A més, també es va recollir la reivindicació dels joves del barri que el casal La Fontana estigui gestionat per les entitats juvenils del barri. En relació a l’estabilitat laboral, els participants van coincidir que caldria unificar l’Ajutament i totes les empreses públiques i instituts que hi estan vinculats a en un sol organisme per tal que hi hagi una plantilla unificada de les persones que treballen pel consistori. Això en garantiria les condicions laborals. Finalment, també proposen que, en cas que calgui subcontractar alguns serveis, que s’elabori un plec de condicions que garanteixi unes condicions laborals dignes, que es prioritzin les empreses arrelades al barri i que promoguin la inserció laboral de col·lectius com les persones amb discapacitat o ex-preses (pero que aquesta inclusió no sigui una excusa per explotar aquestes persones).

• Dret a la ciutat i a habitar-la

En aquest àmbit, els participants van criticar que a Gràcia s’ha construit institucionalment un model de barri/oci i que s’ha potenciat aquest oci de cara al turisme i en detriment del veïnat, i per contra s’ha aplicat de manera més dura l’ordenança de civisme. Per altra banda, es va destacar que cal que els problemes veïnals o de convivència s’arreglin parlant i arribant a acords, i que en canvi les multes o el telèfon de civisme el que està fent és individualitzar cada cop més a la ciutadania. Els participants també van valorar que el que s’ha pretés amb l’ordenança és desviar l’atenció respecte a problemes més importants. Com a crítica constructiva a les propostes de la CUP, es va comentar que s’ha de primar el discurs més de contingut social i menys el discurs jurídic.

En relació a l’habitatge, es va constatar que més enllà de les mesures que es proposen cal canviar d’arrel el plantejament urbanístic actual mitjançant la municipalització del sol, i es constata que en el barri existeixen solars desocupats que es podrien destinar a equipaments d’ús i gestió col·lectiva.

• Educació i sanitat públiques i de gestió pública

Pel que fa a aquest àmbit, els que hi van participar van subratllar que l’Ajuntament ha de garantir una educació i una sanitat públiques de gestió pública. Al districte i a tota la ciutat hi ha un clar desequilibri entre oferta pública i oferta educativa privada (concertada o privada) a favor d’aquesta segona. Cal corregir aquest desequilibri elaborant propostes a favor de l’escola pública i garantir-ne el seu manteniment en condicions dignes i òptimes en quan a recursos per l’alumnat i les famílies. El mateix passa amb la sanitat.

En el cas concret de la Vila de Gràcia, es va decidir que la CUP ha de posar especial atenció a la manca de places d’escola bressol, a la situació dels barracons del CEIP Bailén, a l’externalització dels serveis educatius del barri (com a cas concret hi ha el Punt de Dinamització Infantil de la Sedeta) i als casals d’estiu i d’hivern, que són empreses privades que utilitzen els recursos i equipaments públics (cal una plantilla municipal de monitors).

Sobre a sanitat, es proposa la creació d’un nou CAP (va ser promesa electoral de l’Hereu fa 4 anys i encara no s’ha fet res), la creació d’un Consell de Salut decisori (amb la participació de la ciutadania, i no consultiu com és ara) i denunciar que Gràcia és el barri amb un grau més alt de contaminació de l’aire.

• Independència, Països Catalans

Finalment, al punt “Independència, Països Catalans” es va recalcar la importància del marc territorial dels Països Catalans com a marc de treball i lluita en el projecte d’autodeterminació nacional, social i polític, i de visualitzar Gràcia i Barcelona com a vila i ciutat dels Països Catalans. Alhora, es va fer esment de l’important teixit social existent a Gràcia, que recentment ha recolzat activament la consulta per l’independència. També es va debatre sobre la cultura popular molt present al barri però que corre el perill d’anar-se folkloritzant i/o derivant cap a models consumistes. Pel que fa a la llengua, es va resaltar la importància de promoure’n l’ús i defensar-la al carrer. Per últim, es va concloure sobre la importància que el projecte de la CUP sigui el de la Independència com a ruptura amb el model social i econòmic actual, fent de al lluita per l’autodeterminació una lluita per la transformació social.

A partir de les propostes fetes a l’assemblea oberta s’elaborarà el programa de la CUP pel districte de cara a les properes eleccions municipals, que se celebren el 22 de maig.

Després de l’assemblea oberta d’aquest dimecres, la CUP posa en marxa un comitè de campanya obert a totes les gracienques i graciencs que vulguin participar en la construcció de l’alternativa de ciutat que proposa aquesta candidatura.

El punt de trobada de la CUP a Gràcia és l’Ateneu Independentista La Barraqueta (c. Tordera, 34)