Reformular els consells de barri

Cal debats amb caràcter vinculant que tractin temes com els pressupostos participatius

L'equip de govern de Gràcia ha mostrat la voluntat de replantejar els Consells de Barri dins el marc que dóna el mateix reglament actualment vigent. Com a CUP, volem expressar la nostra sintonia amb les diferents qüestions que es proposen i que tot seguit enumerarem, i animem l'equip de govern que no es quedi en una simple declaració d'intencions. Entre les diferents línies de canvi trobem:

a) Potenciar el debat col·lectiu: destinar més temps a la deliberació que a l'atenció de peticions de tipus tècnic que es poden vehicular per altres vies més eficients.

b) Visibilitzar projectes veïnals del barri: oferir l'espai del Consell per visibilitzar, i enxarxar els projectes que el veïnat del barri impulsa.

c) Donar més importància a la comissió de seguiment: cal replantejar l'òrgan i que tingui una funció real de seguiment, essencial per poder desenvolupar el primer punt.

d) Transparència: oferir els Consells de Barri en streaming, anunciar-los degudament i fer els resums corresponents.

e) Pedagogia en la participació: potenciar i difondre col·lectivament les formes i els comportaments de participació més adequats per a un bon funcionament.

Aquestes idees poden ser una millora en el camí de convertir els Consells de Barri en veritables eines de deliberació col·lectiva i apoderament veïnal, però des de la CUP creiem que per arribar al punt final del camí no hem de descartar un replantejament del reglament, que encotilla aquests organismes i els dota de nul·la capacitat decisòria. Així per seguir avançant en un futur creiem que:

a) Cal reconsiderar la representativitat veïnal de les comissions de seguiment, ja que només en formen part 2 o 3 veïnes d'organitzacions amb unes característiques molt concretes. Hem d’ampliar el cens i els perfils dels participants.

b) Cal una bona planificació dels debats a desenvolupar en els Consells de Barri, per arribar a ser debats amb caràcter vinculant que tractin temes com els pressupostos participatius. Dotem de més capacitat política els districtes i els barris, aquest ha de ser el nostre objectiu.

La participació sempre serà passiva i un simple traspàs d’informació si no donem la capacitat real de decidir al veïnat.