Crònica del Consell de Barri de La Salut. 11 d’Abril de 2012.

El Parc Güell i el pla d’actuació que plana sobre ell van ser, probablement, el principal tema del Consell de Barri de la Salut. Res estrany donat l’agressió que, primer PSC i ICV, i ara CiU volen dur a terme en aquest espai monumental, al dret d’accedir anònimament a l’espai públic i a la llibertat de tots i totes de poder gaudir lliure i gratuïtament d’aquest patrimoni que pertany a l’ajuntament, és a dir, al conjunt de la ciutadania de Barcelona.

Per Maite Fandos el projecte no representa un tancament del parc tot i que, diguem-ho com vulguem, delimitar una zona del parc i limitar-ne l’accés lliure i gratuït, no deixa de ser el què és. És un tancament parcial, d’acord, però un tancament al cap i a la fi. I, concretament, un tancament de la part que fa del Parc Güell un parc tan singular. No ens es estranya aquesta proposta de CiU donada l’afirmació de la regidora de que “si fos per ella tancaria totes les places”, mostrant quina és la idea que té el grup convergent respecte a l’espai públic (repetim, públic).

Segons aquest govern, amb una actitud demagògica, ens trobem en una situació amb 3 úniques sortides: no fer res, tancar totalment el Parc, tancar parcialment la zona monumental. Presentant la seva com la millor opció. Res més allunyat de la realitat. El govern confon la massificació del Parc Güell amb el model turístic imperant a la ciutat de Barcelona que, amb un cert síndrome d’Estocolm, justifiquen com a bo ja que “ens ha donat de menjar”. Limitant la entrada no es solucionarà el problema de fons (i el menjar, recordem, també en el donava l’industria immobiliària i no més cal mirar en quina situació ens trobem actualment). D’alternatives al tancament per tal de gestionar la massificació del Parc n’hi ha moltes, com li hem recordat, i com es va mostrar en la trobada veïnal celebrada a Vallcarca.

En tot cas, des de la Candidatura d’Unitat Popular de Gràcia vam animar a la regidora a dur a terme un referèndum o una consulta veïnal sobre aquest tema vista la controvèrsia generada des de fa anys (recordem les 17.000 firmes a favor d’un parc lliure i gratuït). Petició a la qual no va donar cap resposta entenent que no entra en els seus plans tot i la bandera de participació que es pretén penjar aquest equip de govern. Vist això exigim la retirada d’aquest pla d’actuació al Parc Güell.

Es va parlar també de la remodelació de la Travessera de Dalt que sembla que ha entrat dins del projecte del PAM així com de la futura escola bressol que estarà ubicada a la mateixa Travessera amb Escorial, fet que aplaudim donada la manca d’aquest servei públic al districte.