Crònica del Consell plenari del 10 d’Octubre de 2018

El govern s'oposa a municipalitzar el negoci privat en patrimoni públic al Park Güell, i no es desmarca de la rambla gentrificadora de Vallcarca

El delgat del govern barceloní presenta la feina feta aquests mesos. Ens alegrem que a les Festes Majors de la Vila de Gràcia s’hagin implementat de forma extensiva els protocols contra les agressions masclistes, una de les propostes que hem portant al plenari en altres ocasions.

Mesures de govern i decisió:

a) Pla d’equipaments: el govern porta el planari, a pocs mesos de la fi de la legislatura, el Pla d’equipaments per Gràcia. És una demanda que s’ha realitzat en repetides ocasions en els últims anys en aquest plenari. Es porta com a mesura de govern, i per tant, no és fruit de l’acord del plenari (no es vota), quan hauria de ser un acord de majoria ja que pretén marcar les línies pels pròxims anys. Si un pla d'equipaments no és fruit d'un consens de majories al districte, és paper mullat. Simplement és un moviment preelectoral del govern.  En quant al contingut, creiem que aquest pla és poc crític amb la gestió dels equipaments i serveis, i no dibuixa un futur on el privat no segueixi fent negoci amb els nostres serveis. Essencial.

Proposicions oposició:

b) Taula per la Rambla gentrificadora de Vallcarca: PDeCAT proposa constituir una taula veïnal per encara el tema de les parcel·les entre Lesseps, Medes i Bolívar. Ara que sembla que l’àmbit del concurs (sota el pont) s’ha desencallat esmenant el pla depredador de 2002 de PSC i ICV, cal abordar aquest tema. No obstant, el veïnat i el govern s’han dotat de diferents espais de debat i negociació que en major o menor mesura funcionen, i creiem que és el veïnat qui decideixi quin ha de ser l’espai idoni per a fer-ho. Per a això ens abstenim i no crear més bolets per al debat. S’aprova amb les úniques abstencions de BEC i CUP.

c) Consulta Pl. Dones del 36: ERC proposa una nova consulta per decidir la intervenció que cal fer a la parets mitgera de la plaça. S’aprova amb els vots de PDeCAT, ERC i CUP. El govern vota en contra.

d) Municipalització beneficis Park Güell: des de la CUP proposem impulsar la municipalització d’equipaments i serveis del Park Güell (com el museu, restauració, botigues, accessos...), per evitar el negoci turístic privat i redirigir els ingressos per a tota la ciutat. Ja n’hi ha prou que alguns segueixin enriquint-se a costa d’un bé patrimonial com el parc, mentre que el turisme no para de crear costos de tot tipus que paguem tots. La municipalització garanteix unes bones condicions laborals i l’accés al patrimoni comú. ERC i CUP votem a favor, i tota la resta en contra. El govern al·lega que no es competència seva, quan precisament la proposta parla “d’impuls”.

e) Rambla gentrificadora de Vallcarca: a diferència de la proposta de PDeCAT, C’s proposa impulsar la construcció de la rambla gentrificadora de Vallcarca, tal i com està en el pla de PSC i ICV del 2002 i sense debat prèvi. Un pla de fa 16 anys.   Des de la CUP no estem d'acord amb la construcció d'aquesta rambla i l'enderroc d'habitatges, comerços i locals d'entitats. Per tant, proposem mantenir la identitat del barri i reimpulsar la construcció d'allò enderrocat per a habitatge públic. S’aprova amb el vot de tota la dreta del plenari, i l’abstenció de BEC i ERC. Votem en contra. Ja ens explicaran com s’explica que el govern no s’oposi a convocar una taula per parlar de la zona de Lesseps, Medes, i tampoc s’oposi a una proposició que demana impulsar el pla vigent de 2002. Reunions absurdes amb resultats predefinits?

f) Mercat Abaceria: el PSC demana constituir una taula amb veïnat i comerciants pel seguiment de les obres del Mercat de l’Abaceria. S’aprova amb l’únic vot contrari de BEC.

g) Seguiment propostes oposició aprovades: és molt comú que les iniciatives de l’oposició que portem al ple, prèviament treballades, no tinguin cap seguiment per part del govern. A més, en el cas de moltes que hem presentat també nosaltres (àrea de tempteig i retracte, plaques franquistes, protocols contra agressions masclistes...) les veiem mesos més tard en mesures de govern. No obstant evidentment que l’autoria és el de menys. Per això el PP proposa que el districte publiqui aquestes mesures aprovades i els hi faci un seguiment. S’aprova amb l’únic vot contrari de BEC.

Precs i preguntes:

h) Dipòsit pluvial rambla gentrificadora: demanem que el govern publiqui i informi dels estudis tècnics sobre el dipòsit pluvial previst a la zona entre Lesseps, Medes i Bolívar. És el pretext del pla vigent (i del govern, que se’l fa seu) per a construir la rambla gentrificadora de Vallcarca. També demanem els informes i els criteris que, pel govern, descarten els emplaçaments alternatius. El govern accepta el prec i es compromet a fer-nos arribar l’informació.

i) Grups de GDR’s campant per Gràcia: grups d’odi han campat lliurement pels carrers de Gràcia arrancant llaços equipats amb pals i navalles, o amb manifestacions ultres agredint al veïnat (ex: davant el quarter de la Guàrdia Civil). Mentre la Guàrdia Urbana no perd un minut en identificar al veïnat que reivindica llibertat, els que la tapen i la destrueixen tranquil·lament es passegen per Gran de Gràcia sense intervenció policial. Demanem una explicació al govern. El govern diu que la GUB es basa en proporcionalitat. Sembla doncs que anar amb pals i navalles pel carrer és menys perillós que un llaç o un spray.

Declaracions institucionals:

Finalment, hem proposat una declaració institucional de reconeixement de la mobilització del 1 d’Octubre de 2017 a Gràcia, on més de 42.000 veïnes van votar (més de la meitat del cens) i la major part demanant la independència. On milers de persones es van organitzar per obrir escoles i protegir les urnes contra un estat demofòbic. Una de les mobilitzacions més importants a Gràcia en els últims anys. La proposta, sorprenentment no ha prosperat ni pels partits independentistes ni pel govern.

Recupera el vídeo a: https://www.youtube.com/watch?v=5B2oMK1aza4