Crònica del Consell plenari del 13 de Març de 2019

Per primera vegada el plenari de Gràcia posa en dubte el MPGM del 2002 a la zona de Av. Vallcarca, una victòria del veïnat organitzat

El delgat del govern barceloní presenta la feina feta pel govern durant la legislatura. Més enllà de canvis de nomenclàtor, es podria definir com una política de mínims que no s’atreveix a anar al fons de les coses i que només amb l’oposició de la CUP o de moviments socials s’ha aconseguit empènyer els límits de les propostes (per exemple: pla usos, PEUAT, etc..). L’habitatge i el turisme segueixen sent uns dels principals problemes del veïnat del districte i les dades mostren que en aquests casos s’ha avançat poc o gens. S’ha incomplert l’oberta del Park Güell, i l’habitatge públic promès està només sobre plànols. Des de la CUP, en aquesta legislatura hem proposat un seguit de mesures que després el govern es feia seves: plaques franquistes, tempteig i retracte, protocol d'agressions masclistes, etc.

Mesures de govern i decisió:

a) Informe accions comunitàries: el govern presenta un informe sobre l’acció comunitària. Puntualitzem que l’acció comunitària i la participació política ha de sobrepassar els biaixos de classe i de gènere. No tothom parteix de les mateixes condicions per a participar en la vida política i comunitària. També apuntem que el barri de Gràcia Nova és segurament on menor intensitat d’acció comunitària hem vist històricament. Cal revertir aquesta situació en els propers anys.

b) Informe gentrificació: el govern presenta un segon informe sobre gentrificació. Celebrem que aquesta realitat hagi estat assumida com una problemàtica per govern. Una victòria clara dels moviments socials del districte. Ja s’ha comentat la insuficiència de les mesures del govern en aquest aspecte, que afecta l’habitatge i el comerç dels barris. Un PEUAT insuficient, un pla d’usos de mínims i zero habitatges públics construïts.

a) Canvis nomenclàtor: es proposen un seguit de canvis de nomenclàtor. Per una banda es proposa el nom d’una històrica lluitadora de la Vila (Consol Casals) per un nou mirador de La Salut. Votem a favor i s’aprova amb els vots contraris de PP i C’s. Per l’altra, es proposa recuperar els noms propis de les propietàries dels carrers Santa Àgata, Santa Rosa i Santa Magdalena, a l’entorn de pl. Trilla. Valorem positivament que es des-cristianitzi els noms dels nostres carrers i s’aposti per noms de dones. No obstat, creiem que s’ha d’aprofitar el canvi per altres noms que no facin referència a la burgesia gracienca. De dones lluitadores a Gràcia n’hem tingut moltíssimes. Per això ens abstenim. S’aprova.

a) Límits territorials districtes: es fa la proposta en que Gràcia inclogui en els seus límits un petit territori de Horta al bell mig de Collserola i de l’Eixample a la zona de Passeig Sant Joan. La raó és sobretot per una millor gestió dels serveis urbanístics i municipals com la recollida d’escombraries. Votem a favor. S’aprova amb el vot contrari de PDeCat.

a) Habitatge dotacional: es proposa requalificar alguns solars que actualment figuren com a equipaments, en habitatge dotacional. És una mesura que permet augmentar el sól destinat a habitatge públic. A Gràcia s’hi inclou espais com al C/Alzina, a la zona de Manuel Torrente, i la Kasa de la Muntanya. Votem a favor. S’aprova amb els vots de BEC, PDeCAT i CUP.

a) Passatge Conradí: el pla urbanístic està en línia amb el que vam idear i proposar ja al 2017. Implica mantenir l’estructura urbanística actual i obrir espai públic. Votem a favor.  S’aprova per unanimitat.

a) Casal Canals i Junyer: el pla urbanístic reordena els espais del nou equipament del Casal Canals i Junyer, al Viaducte de Vallcarca per adaptar-los a les diferents normatives i a un futur projecte urbanístic. Es manté la distribució del sòls. Votem a favor.  S’aprova sense vots contraris.

Proposicions oposició:

b) Mercat Abaceria Provisional: presenten un seguit de propostes per dignificar a carpa provisional del mercat i afavorir la mobilitat de l’entorn (bancs, neteja, il·luminació, descàrrega de mercaderies...). Votem a favor. S’aprova amb cap vot contrari.

a) Gràcia Llibertat: ERC proposa donar suport a la plataforma de recent creació Gràcia Llibertat, que té com a objectiu la mobilització contra la repressió espanyola. Hi participem des dels seus inicis, per tant votem a favor. S’aprova amb els vots contraris dels partits del 155.

b) Tres Turons: des de la CUP proposem una bateria de propostes en el marc del pla dels Tres Turons, a cavall de Gràcia i Horta. Un pla que s’està executant i que ha generat la mobilització del veïnat contra una intervenció que només fa que promoure el turisme i gentrificar els entorns, a més de posar en perill l’espai natural i el veïnat que hi viu. La proposició demana aturar les intervencions fins a un acord amb el veïnat, promoure la desmassificació i incloure habitatges socials com a forma de combatre la futura gentrificació. Cap altre partit vota a favor de la proposta i, per tant, no s’aprova. Sostenen que la proposta és ideològica (un partit fent política! Com ens atrevim!) i que afecta més a Horta que a Gràcia. El parc dels Tres turons, tindrà un impacte evident als barris de Gràcia, no només directament (La Creuta del Coll) sinó indirectament com a entorn i fluxe.

c) Reprovació govern: C’s proposa reprovar el govern de BEC. Si bé compartim que el govern no ha complert els seus objectius, els motius que al·lega C’s no els compartim (inseguretat, deteriorament, restricció comercial...). Per tant votem en contra. No s’aprova.

e) Eix Vallcarca: el PSC demana que el govern es refermi amb el MPGM de 2002 (de PSC i ICV, vés quina cosa), i segueixi destruint el barri de Vallcarca a l’entorn de l’Avinguda Vallcarca. L'actual proposta costarà més de 30M€. El veïnat organitzat va presentar fa pocs dies una proposta alternativa que manté les edificacions existents (una d’elles la més antiga del districte), permet fer realment un espai verd en un dels districtes amb menys metres quadrats de verd, i pacificar la zona. Hem presentat ja algunes iniciatives que van en contra del pla original del 2002, per tant votem en contra. El veïnat afectat intervé al ple per defensar la nova proposta alternativa. Malauradament el president del districte no ha permès que els cedíssim els nostres minuts per a què es pugessin explicar en major detall. No s’aprova amb els vots contraris de la CUP, ERC i BEC, en un posicionament històric del plenari sobre aquest tema.

f) Casal Popular Tres Lliris: el PP demana rescindir la concessió del tres lliris al jovent gracienc organitzat. Aquestes són les seves prioritats. Votem en contra. No s’aprova amb els vots contraris de CUP i BEC.

Precs i preguntes:

a) Serveis públics i feminisme: a pocs dies d’una vaga feminista històrica pel 8 de Març, portem la iniciativa de potenciar el desenvolupament d’equipaments públics claus per a uns barris feministes, per a la socialització i dignificació de les tasques de cures, com escoles bressol, un centre de dia, i altres serveis d’atenció a les persones. No oblidem que uns barris feministes s’han de construir, entre altres coses, a partir d’uns serveis públics de qualitat. S’accepta el prec.

b) Esport de base: portem al plenari la necessitat que els equipaments esportius del districte siguin de gestió pública directa, per evitar que els perversos concursos de gestió acabin afavorint a entitats desarrelades (com hem viscut en varies ocasions durant aquesta legislatura) i per permetre que les entitats dels barris es puguin centrar en la seva funció social i esportiva. S’accepta el prec.

Declaracions institucionals:

Finalment es llegeix una declaració antifeixista contra la discriminació per raó de gènere, ètnia o religió. Demana no cedir espais municipals a grups que facin apologia de l’odi.

Recupera el vídeo a: https://www.youtube.com/watch?v=yS97b2rVf1g

El parc dels Tres turons, tindrà un impacte evident als barris de Gràcia, no només directament sinó indirectament com a entorn i fluxe.