Crònica del Consell plenari del 3 de Maig de 2018

Iniciem el treball pilot per a la recollida porta a porta al barri d'El Coll, a proposta de la CUP.

Recordem que just en aquest moment hi ha una acció al carrer, des de l’Oficina d’Habitatge Popular de Gràcia, per ajudar la Francina, una veïna que expulsen fruit del mercat immobiliari desbocat de Gràcia.

Mesures de govern i decisió:

a) Desenvolupament socioeconòmic i economia social i solidària: el govern presenta una proposta que en el fons és un calaix de sastre de petites propostes no aprovades al PAD o provinents de mandats anteriors en relació a l’ocupació i la promoció de l’economia social i solidària. Aquestes mesures no canvien d’arrel el model econòmic, mercat o propietat privada, ni generen ocupació pública. En tot cas, en general són petites mesures positives i ens mostrem a favor. No es vota.

b) Modificació protocol festiu: es un protocol que regula diferents aspectes festius de la cultura popular del districte. Aquesta mesura s’ha elaborat sobretot des de les diferents colles de cultura de Gràcia, que és a qui pertoca, autònomament i sense paternalisme institucional, i a la qual donem suport. Fem una defensa a la cultura popular espontània i viva, davant una cultura institucionalitzada i folkloritzada que alguns partits volen construir. No es vota.

c) Medalles d’Honor: des de la CUP Barcelona no apostem per aquest model de reconeixement de personalitats i entitats. Un model massa personalista i amb una atorgació institucional votada en plenari. El reconeixement, creiem, ha de ser col·lectiu i des de baix. Per això, en aquest mandat sempre ens hem abstingut en aquest aspecte. Això no vol dir, però, que estiguem en contra de les candidatures proposades. S’aproven.

c) MPGM Vallcarca: després d’anys de de degradació programada (sobretot des de 2002, quan el govern de PSC i ICV van aprovar l’actual pla urbanístic), el veïnat de Vallcarca ha aconseguit redefinir-lo des de 0 i posar les bases per construir un barri viu que respecti la seva identitat. Una MPGM únicament ordena les parcel·les i els usos dels diferents espais, i no toca altres aspectes com el model de tinença, els usos d’establiments, etc... Fa uns anys dèiem que a Vallcarca calia tocar privilegis. S’han tocat alguns, sobretot privilegis creats en anteriors mandats amb certs sectors, però pocs a nivell privat immobiliari. Creiem que la proposta és adequada i l’ha liderat, entre d’altre, el veïnat que fa anys que s’organitza contra el pla anterior. Per a això votem a favor. Tot i això, volem dir que els perills seran posteriors i cal evitar que aquesta reforma sigui un nou pretext per a l’expulsió del veïnat i la gentrificació del barri. Ara sí, caldrà tocar privilegis. Per això estem amatents a aquest fet i ja hem presentat diverses propostes al respecte, també en aquest mateix plenari. S’aprova amb els únics vots a favor de BEC i CUP i l’abstenció de la resta.

c) Pla de botigues de souvenirs: el govern presenta una proposta per ampliar la limitació de botigues de souvenirs a diferents punts del districte, a la zona del Park Güell, Vallcarca o la nova Casa Vicens, entre d’altes. Lamantem la falta de decreixement actiu i posem alerta a les zones frontereres entre districtes. Votem a favor i s’aprova amb els altres vots a favor de BEC i Demòcrates.

Proposicions oposició:

a) Transparència sobre al·legacions: el grup de Demòcrates es queixa que no tenen resposta de moltes al·legacions que han anat fent a diferents mesures del govern. Aquest fet és compartit amb la resta de l’oposició. Els proposants demanen que s’informi de la resposta de forma pública en consell de barri o similars. S’aprova amb l’abstenció de BEC i ERC.

b) Rehabilitació del refugi de Pl. Revolució: ERC proposa rehabilitar el refugi antiaeri de la plaça Revolució, i buscar una fórmula per fer-lo visitable. Votem a favor, i demanem que el servei sigui gestionat de forma pública. S’aprova per unanimitat.

c) Protegim el patrimoni de Vallcarca: proposem que l’ajuntament respecti el patrimoni de Vallcarca i encari la probable expulsió del veïnat davant les reformes urbanístiques pròximes mitjançant el parc d’habitatge públic i la regulació en els preus de lloguer i mercat. Al carrer Bolívar trobem l’immoble amb una datació més antiga del Districte (1790), actualment afectat per la Rambla gentrificadora que alguns hi volen construir. Cal blindar aquest patrimoni i la identitat del barri. No s’aprova amb l’únic vot a favor de la CUP. Caldrà lluitar al carrer per aturar-ho. Igual que s'ha aturat el nyap del MPGM del 2002, aquesta vergonya caurà pel seu propi pes i ERC i BEC, un cop més se'ls caurà la cara de la vergonya.

d) Ràdio Gràcia: el PSC demana convocar la taula de debat sobre el model de Ràdio Gràcia, un acord pres en comissió fa mesos.  Votem a favor.

e) Cartells i llaços grocs: el PP demana a l’ajuntament que intensifiqui la retirada de cartells i senyals reivindicatives amb les que no estan d’acord. No podem posar les institucions al servei de l’opressió nacional. Ans el contrari, cal posar-lo al cantó de la lluita pel dret a l’autodeterminació i contra el cop d’estat del govern espanyol. Les institucions neutres són una fal·làcia i nosaltres tenim clar a quin cantó de la barricada estem. Votem en contra. Es rebutja ambs els únics vots a favor del 155.

Precs i preguntes:

a) Recollida Porta a Porta al Coll: proposem l’inici d’un pla pilot per a l’implantació de la recollida d’escombraries porta a porta al barri del Coll. Aquest model, que requereix la implicació del veïnat, permet augmentar notablement la proporció de residus reciclats. Moltes experiències a Catalunya (implementada també a Sarrià, Barcelona) mostren que es pot doblar aquesta proporció reciclada actual a Barcelona (al voltant del 35%). A més, permet alliberar espai en un barri amb voreres estretes i pocs espais públics amplis. Cal treballar per a informar i construir amb el veïnat aquest nou model de gestió responsable i necessari com a poble, i el barri del Coll en presenta les condicions ideals. El govern ofereix, però, simplement un trasllat d’informació de l’experiència de Sarrià. Si bé això és positiu, se’ns queda curt. En tot cas s’accepta que es treballi de cara a la pròxima licitació d’escombraries per 2019.

b) Repressió de la GUB: la GUB ha protagonitzat, sobretot recentment tot i que no només, diferents episodis de repressió al moviment veïnal dels barris, emparats amb la llei mordassa del PP o l’ordenança del civisme (que diuen volen derogar). Demanem que el govern intervingui per aturar aquests fets (com les multes al mural per l’1-O al C/Siracussa), i revoqui les multes posades per fets polítics (ja que en té la potestat). Un govern que es vol d’esquerres no pot posar al mateix sac les expressions i reivindicacions polítiques al carrer, sanes i necessàries en la nostra societat, amb la resta de fets.  El prec no s’accepta, sota el legalisme clàssic de les esquerres apoltronades.

Declaracions institucionals:

Finalment es llegeix una declaració institucional en contra la resolució de la justícia patriarcal espanyola en el cas de la dona violada a San Fermín.

Recupera el vídeo a: https://www.youtube.com/watch?v=eDE69j-ooIE

"Al carrer Bolívar trobem l’immoble amb una datació més antiga del Districte (1790), actualment afectat per la Rambla gentrificadora que alguns hi volen construir"