Crònica del Consell plenari del 7 de Març de 2018

Proposem protegir Vallcarca de la gentrificació del seu veïnat a partir del lloguer social en el marc del pla urbanístic.Cal evitar regalar m2 al mercat especulador de Barcelona. (Foto: @vf_Gracia)

En el mateix moment de l’inici del plenari, una concentració ha tingut lloc a la plaça de la Vila de Gràcia per la reivindicació d’un centre de dia per la gent gran, de titularitat pública. Aquest servei essencial permet socialitzar les tasques de cures que les dones assumeixen sense reconeixement laboral ni social. Ha de ser un pas més cap a l’erradicació de la doble jornada laboral de les dones, relegades sovint a l’espai privat; especialment amb persones a càrrec, en un barri on el 20% de la població té més de 80 anys. En la vigília d’un 8 de Març històric, aquesta reivindicació és bàsica per tal de construir uns municipis feministes. Aquest centre deia es va aprovar al Octubre de 2016 arran d’una proposta de la CUP al plenari de Gràcia. El govern al·lega incompetències legals, assumint d’entrada l’encorsetament de la sobirania municipal i tirant pilotes fora en comptes de agafar el problema per les banyes.

Fem també un recordatori a les càrregues policials en el marc de la visita del rei de l’imperi espanyol, i ens solidaritzem amb les gracienques ferides mentre lluitaven contra aquesta institució anacrònica i antidemocràtica.

Creiem que en el què queda de mandat, ja molt poc, el govern ha de centrar-se sobretot en:

a) Les municipalitzacions dels serveis municipals. Prou negoci amb els serveis públics.

b) Habitatge. Aturem la gentrificació dels nostres barris. c) Construir sobirania municipal.

c) Sobirania municipal. Davant lleis injustes com la LRSAL, desobediència i front comú.

Mesures de govern i decisió:

1. Pla urbanístic per a l’antiga editorial Seguí (C/ Bonavista): el pla permet habitatge i créixer una planta addicional. Creiem que aquest projecte és un perill per al model d’habitatge de Gràcia, amb la possibilitat de crear pisos destinats a persones amb alt poder adquisitiu i contribuint a l’augment dels preus i a l’expulsió del veïnat gracienc. No tenim prou garanties per a què aquest habitatge sigui assequible i adequat a les necessitats del barri. En aquest sentit votem en contra, tot i que s’aprova amb el vot dels altres partits.
  1. Pla urbanístic en el marc del Club Tennis de la Salut: hi ha elements que ens generen dubtes, com l’enderroc de l’antiga casa Pujol o la relació urbanística amb l’antiga escola. Tot i que no es preveu l’increment dels metres quadrats edificables per habitatge privat, no som partidaris d’informar-hi a favor. La mesura s’aprova.
  1. Canvi de nom del carrer Secretari Coloma (de l’Inquisició): 2.291 persones estaven convocades a la consulta, promoguda al plenari de Gràcia per l’oposició. El veïnat va aprovar el canvi de nom del carrer (65%), i nombrar-lo Pau Alsina, diputat obrer català. Votem a favor, i esperem que s’hi sumi aviat l’Institut que duu el mateix nom. S’aprova amb els vots a favor de tots els grups, excepte C’s i PP.

Proposicions oposició:

1. Finques carrer Bolívar: CiU presenta una proposició per a què l’administració intervingui en les dues finques (ja expropiades i, per tant, de titularitat pública) del carrer Bolívar. Des de la CUP entenem que si hi ha un edifici en estat ruïnós cal intervenir-hi, fent un informe tècnic i si cal reallotjant al veïnat. Un estat ruïnós, sigui dit, causat pel desastrós MPGM del 2002 aprovat per PSC i ICV, que ha representat una destrucció urbanística programada i deliberada.  Votem a favor i s’aprova la proposició, però alertem que cal apostar per la rehabilitació davant els enderrocs. Que no sigui una excusa per seguir enderrocant el barri.
  1. Plaça Raspall i poble Romanó: ERC proposa encarar la renovació i redefinició de les dues places de Gràcia. Des de la CUP, ja en un ple anterior vam demanar retornar la plaça als usos anteriors dels barracots de l’escola Univers, i dialogant amb el col·lectiu gitano de l’entorn per a definir-ne els projectes. Votem a favor d’encarar la millora d’aquestes places, però alertem que el protagonisme l’ha de tenir la comunitat gitana a l’hora de definir el què i el com. S’aprova la proposició.
  1. Lloguers en el marc del MPGM de Vallcarca: proposem que l’ajuntament vetlli (ja sigui negociant, potenciant, i invertint) per aconseguir el màxim possible de lloguer públic sense opció de compra. Tant de la part de promoció pública com de la privada. Cal evitar el regal de m2 al mercat depredador de Barcelona, per tal de prevenir així la gentrificació del barri de Vallcarca a curt i llarg termini. La proposició s’aprova amb el vot de BEC, ERC, PSC i CUP.
  1. Carrils bici: C’s proposa replantejar els carris bici construïts a la ciutat. Creiem que aquesta proposició s’emmarca en la campanya de la dreta barcelonina a favor del vehicle privat, i els pals a les rodes al transport sostenible. Votem en contra. S’aprova amb els vots de C’s, PP, PSC i CiU.
  1. Restauració a Travessera de Dalt: el PP demana reobir el Pla d’Usos en aquesta zona limítrof entre zones de regulació. No entenem que el PP atribueixi una baixada de la facturació als comerços de Travessera de Dalt, quan el Pla d'Usos de la zona és de manteniment de restauració, no de decreixement. El que cal al barri de La Salut és reduir el comerç turístic i potenciar el comerç útil pel veïnat. Votem en contra. No s’aprova amb els únics vots a favor de PP i CiU.
  1. Immersió lingüística: el PSC presenta una proposta de declaració institucional en matèria educativa, defensant el model d’immersió lingüística actual. Votem a favor. S’aprova amb els vots en contra de C’s i PP.

Precs i preguntes:

1. Casa Vicens: al 2015, amb la nostra abstenció, el govern va aprovar una modificació urbanística que permetia un servei de restauració en aquest espai turístic privat. A banda, el govern va apuntar la possibilitat de comunicar el jardí de la Casa Vicens amb les parcel·les properes amb qualificació 7a i 7b (equipaments comunitaris i dotacions), i 6a (parcs i jardins). Això suposaria l’obertura d’una zona verda que esponjaria la maçana i la zona, i que enllaçaria patrimoni i equipaments amb accessos entre el 40 i el 44 de la Riera de Cassoles (oficialment Príncep d’Astúries), del 12 al 24 del Carrer de les Carolines, i del 16 al 4 del Carreró de les Carolines. A més, aquesta obertura obligaria el privat a desballestar l’espai de restauració complementari i provisional. El prec demana que el govern impulsi les accions per a generar aquest pol verd d’equipaments i patrimoni. El prec s’accepta.
  1. Proves de revàlida de la LOMQE: proposem que el districte s’impliqui en les mobilitzacions que la comunitat educativa està desenvolupant en relació al es provés de revàlida de la LOMQE. Unes proves que acaben jerarquitzant els centres i consolidant la segregació escolar al país, a més dels dubtes raonables sobre les competències avaluades i sobre la idoneïtat pedagògica de les proves en una etapa de creixement educatiu i no de competència.
  1. Pla de Xoc: Realitzem també un seguiment sobre la proposició que vam presentar i que va ser aprovada a l’octubre de 2015, en relació al desplegament d’un Pla de Xoc a Gràcia. Preguntem concretament sobre l'estat del rebost solidari. S'informa que es continua treballant.

Declaracions institucionals:

Finalment es llegeixen dues declaracions en relació al 8 de Març.

Recupera el vídeo a: https://www.youtube.com/watch?v=KxrpNaAGkWs

"En 3 anys el preu del lloguer a Vallcarca ha crescut un 27%"