La CUP de Gràcia al Consell Ciutadà del 16 d’abril

El passat 16 d’abril es va celebrar el Consell Ciutadà, organisme de participació ciutadana, que es reuneix anualment, i que en aquesta ocasió constava de dos únics punts a l’ordre del dia, per una banda culminar la presentació, per part de la Regidora del Districte, del PAM i el PAD i per altre banda, un torn de paraula obert als assistents per llençar propostes i resoldre els dubtes sobre el procediment.

Després d’escoltar  la presentació de la Regidora del Districte, des de la CUP de Gracia vam preguntar fins a quin punt les propostes serien vinculants i fins a quin punt el procés seria transparent? Voliem saber si es farà algun tipus de recull o de presentació de les propostes rebudes, o quina quantitat de peticions haurien d’haver-hi sobre un tema perquè l’ajuntament o la regidoria del districte les tingués en conte? Vam fer-li notar a la Regidora, que si no s’escolten ni es publiquen les propostes rebudes, el procés participatiu haurà estat una farsa, i que les institucions municipals hauran utilitzat el procés, per colar les seves propostes pensades en un despatx sense atendre les necessitats reals dels graciencs.

La Regidora del Districte Maite Fandos, ens va assegurar que es publicarien les propostes rebudes, però que en cap cas aquestes serien vinculants, ja que ells tenien el seu programa electoral i no es farien accions contraries al seu programa, i que serien l’ajuntament i els diferents districtes qui decidirien el que es portava a terme i el que no, sobretot en qüestions amb carrega política.

Des de la CUP no ens sorprèn aquesta resposta de la Regidora, que ens recorda un cop mes, que estem governats per persones i partits que entenen que la participació ciutadana es limita a anar a les urnes cada 4 anys, per escollir els nostres suposats representants en unes llistes tancades i confeccionades pels aparells dels partits, persones que creuen que la participació dels ciutadans s’ha de centrar en propostes com canviar de sentit un carrer o a on instal·lar una nova barana, però que no estem capacitats per decidir en que volem gastar els nostres diners mitjançant l’elaboració d’uns pressupostos participatius, quin model educatiu volem o quin salari volem que tinguin els nostres representants públics…

A tot això, des de la CUP, ens preguntem, que passaria si els graciencs i barcelonins proposessim  en el marc d’aquest procés participatiu, que els regidors es baixessin un 60% el sou, com s’ha fet a altres ciutats i viles del país? Ho comprovem?