La CUP va instar fa un any a retirar les plaques franquistes

La retirada a Gràcia té l'antecedent, aquesta legislatura, en la iniciativa que la CUP Gràcia va presentar al ple de l'Octubre de 2015

Aquesta setmana s'ha fet notòria la notícia que l'Ajuntament de Gràcia començarà la retirada de les 364 plaques del "Minsiterio de Vivienda" franquista. Censades als nostres barris en l'últim estudi realitzat per l'Observatori Europeu de Memòries al 2007.

Les plaques franquistes són un exemple més de que el franquisme seguiex ben viu als nostres carrers, i que a l'estat espanyol no s'ha realitzat el procés de restitució de la memòria històrica que han seguit altres estats. Una anomalia que denota que més que una transició va ser una transformació, i que el règim del 78 segueix bevent d'aquell passat que cal superar d'una vegada per totes. Les plaques eren col·locades per la dictadura franquista com a eina de propaganda del règim.

La retirada a Gràcia té el desencadenant, aquesta legislatura, amb la iniciativa que la CUP Gràcia va presentar al ple de l'Octubre de 2015. Des de la CUP es va instar a l'equip de govern a la retirada dels vestigis franquistes de Gràcia, intancia que va ser ben rebuda per l'Ajuntament, manifestant el compromís d'actualitzar el cens d'aquests elements, per finals de 2015 (video minut 2:11:50).

Gairebé un any de retard, però finalment sembla que s'ha engegat la maquinària. Maquinària que l'equip de govern va vincular a l'aprovació de la modificació pressupostària de la primavera de 2016. Des de a CUP creiem que no es podia, ni abans ni mai, fer xantatge amb la memòria història. Al Maig de 2016 vam fer un seguiment d'aquella iniciativa presentada mesos abans. Celebrem finalment aquesta notícia, i ens emplacem a seguir empenyent a les institucions a retirar tots els vestigis franquistes dels nostres barris. Perquè, recordem, aquests no s'acaben en les plaques del Ministerio de Vivienda.

* Foto de la campanya de la CAJEI al respecte. És de justícia dir que molts col·lectius al districte i arreu dels Països Catalans porten anys batallant per això, i que aquesta feina feta ha estat clau.

"Celebrem aquesta notícia, i ens emplacem a seguir empenyent a les institucions a retirar tots els vestigis franquistes"