L’acte sobre municipalisme combatiu als Països Catalans aplega desenes de veïns i veïnes de Vallcarca

El divendres 2 de Desembre vàrem posar sobre la taula un model alternatiu de gestió política a nivell local que des de fa 30 anys, i especialment els últims 10, s’ha anat desenvolupant arreu dels Països Catalans. Un model de gestió política amb tres pilars fonamentals: la seva condició de “baix cap a dalt”, és a dir, arrelat i sorgit dels moviments socials i de les necessitats reals d’un territori, amb un àmbit de treball principalment municipal com a estructura institucional mínima i més pròxima a la ciutadania, i amb un contingut de contrapoder en el sentit de representar actituds rupturistes en qüestions econòmiques, socials i nacionals.

Ho vam fer a la Bodega La Riera, el nou espai cultural i associatiu originat des de moviment socials arrelats al barri del qual pot gaudir el veïnat de Vallcarca. Elisenda Alamany, des de les CAV de Castellar del Vallès, i Àlex Maymò, des de la CUP de Molins de Rei, van conduir la xerrada a partir de les seves experiències en aquest camp.

L’Elisenda, coeditora del llibre “Construïm municipis des del moviments socials”, ens va oferir una visió més teòrica però sempre des de la seva experiència a l’Altraveu de Castellar afirmant que “la teoria es construeix amb la pràctica”. Va explicar que si no fem política als municipis la faran contra nosaltres i que cal construir municipi per a construir moviments socials. Alhora va advertir del perill de la deriva institucional que suposa que la feina institucional es mengi el projecte social i el projecte municipalista acabi desmobilitzant els moviments socials.

Per la seva banda, l’Àlex va centrar la seva intervenció en el seu llarg recorregut en la lluita municipal i els més de quatre anys d’experiència com a regidor de Molins de Rei. Va exposar el procés que van seguir els diferents col·lectius i persones de l’esquerra independentista i dels moviments socials de Molins per acabar confluint en una candidatura d’unitat popular. Pel que fa a la seva relació amb els diferents moviments que sorgeixen al poble, va dir que “recomanem a la gent que gestionin els seus conflictes i es moguin” i que no deixin aquestes problemàtiques a mans d’un grup de l’oposició, es perdi i no vagi més enllà. “Nosaltres els donarem el suport que necessitin”. Alhora va dir que no només s’han de tractar qüestions estrictament municipals, sinó que les candidatures cal que facin discurs ideològic al municipi i que funcionin com a altaveus.