L’Escola Pública a Gràcia en perill

El model d’escola pública catalana, laica, mixta i de qualitat es ven. Avui venim a fer memòria a la Sra. Fandós i als veïns i veines de Gràcia de les polítiques en matèria educativa de l’Ajuntament de Barcelona a Gràcia:

Comencem per les escoles bressol municipals i per denunciar que dues de les escoles bressol municipals que obren la porta a la privatització estan ubicades a Gràcia: Jaen i Caspolino. L’Ajuntament de Barcelona és titular de 92 escoles bressol que gestiona a través de l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB), el gerent del qual és el Sr. Manel Medeiros, antic secretari d’organització de la xenòfoba Plataforma per Catalunya. Juntament amb la Regidoria d’Educació i Universitats de l’Ajuntament de Barcelona que encapçala el Sr. Gerard Ardanuy, tots dos són els responsables d’un canvi de model en la gestió i l’organització de les Escoles Bressol Municipals, el qual implica: la disminució del personal de suport, la privatització dels serveis d’acollida i menjador, la cessió de les instal·lacions públiques i la gestió a mans d’empreses privades de tres noves Escoles Bressol Municipals al curs 2012-13.

*Ens agradaria que l’equip de govern ens doni exemples de rendibilitat de les escoles privades. Nosaltres no hem trobat cap escola privada que sigui més rendible que la pública.

*Ah, i on posaran al 42% dels infants que es queden sense plaça pública, molts d’ells del Districte de Gràcia? Obriran una escola bressol a la sala de plens?

A nivell d’inversió en infraestructures també és deficient. La lluita per la construcció de l’Escola Univers continua i sembla que al consistori li costi prioritzar. Promeses i retards. Fa anys que se’ls hi havia promès que l’Escola Univers estaria pel curs 2011-2012. Estem al curs 2012-2013 i no hi ha ni els fonaments fets. A tot Barcelona hi ha més de mil infants escolaritzats en barracots!

*Què interessa més, construir instal·lacions educatives per rebre una educació en condicions dignes o fer aparcaments?

*¿Com s’entén que, mentre s’estan mantenint les subvencions a l’escola privada (bé, en diuen concertada, vostès), no s’està prioritzant les infraestructures necessàries perquè els infants de Gràcia puguin estudiar en unes condicions dignes?

També podríem parlar del tancament de línies a l’IES Pere Bosch i Gimpera, de Vallcarca. Dels acomiadaments encoberts imposats des del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya a la plantilla d’interins i substituts. Ah, des d’aquí, volem saludar la iniciativa de la constitució de l’Assemblea Groga de Gràcia que de ben segur plantarà cara a totes aquestes regressions i agressions al model educatiu català a Gràcia. El dimecres, 10 d’octubre, a les 19h al Casal de Joves de Gràcia (malanomenat Espai Jove La Fontana) hi ha la següent reunió de l’Assemblea Groga de Gràcia.

I un dels temes més preocupants, que ha passat camuflat per les notícies dels tuppers a TV3, és la supressió d’ajuts al menjador, transports i activitats extrascolars. Una altra partida que ha rebut retallada per part del govern d’Artur Mas, del partit de la senyora Fandós. L’Ajuntament de Barcelona ha assumit el cost i ha cobert el 100% de les beques sol·licitades aquest curs passat 2011-2012. A data d’avui, però, no hi ha garantia que aquest curs o posteriors es puguin assumir. Un servei generalitzat i universal fins ara a la ciutat de Barcelona és assumit cada vegada més per les famílies que aporten els diners allà on no hi arriba l’administració tot potenciant-se, doncs, la privatització del servei i el repagament en l’educació. Les Associacions de Mares i Pares dels centres educatius han deixat de rebre les subvencions corresponents a les beques de menjador. Resulta profundament cínic, classista i humiliant permetre que infants i joves que als darrers temps només disposaven de la possibilitat de fer un sol àpat complet al dia es vegin abocats a la malnutrició com si fóssim en plena postguerra, i més en un territori en què un nombre escandalós de persones sobreviu al llindar de la pobresa (23% de pobresa infantil a Catalunya).

* Com s’abordarà el tema dels menjadors al districte de Gràcia?

Per tot això, des de la Candidatura d’Unitat Popular de Barcelona defensem en matèria educativa que:

• Durant els 50 anys vinents, els pressupostos públics municipals i de la Generalitat destinats a Barcelona hauran de ser superiors a la mitjana de la Unió Europea en inversió educativa, des dels 0 fins als 18 anys i en totes les branques dels ensenyaments. Exigim que el control rigorós de la gestió racional d’aquests recursos eviti tota mena de malbarataments i de fantasies privatitzadores en cerca de beneficis particulars i de l’externalització d’aquests.

Es debatin col·lectivament els efectes negatius de l’aplicació de la Llei de l’Educació, pels continguts perpetuadors del classisme social i pedagògic que s’hi arrosseguen, amb vista a organitzar una societat que de l’educació pública en faci la primera eina de l’emancipació per assolir la construcció d’un país basat en la llibertat d’organitzar el seu propi model de relacions socials i l’educació a partir de la justícia social.

Es dignifiquin les condicions de treball de les persones treballadores de l’educació en tots els nivells i àmbits laborals, i es recuperin les pèrdues sofertes als darrers anys.

Es reobrin totes les escoles i centres públics que s’han tancat als darrers anys amb l’obscena intenció d’afavorir les escoles privades de l’entorn.

S’executin plans de construcció d’instal·lacions suficients perquè desapareguin per sempre els barracots.

• Els diners públics, tots els diners públics, s’esmercin a edificar la millor escola pública possible. Prou subvencions a la concertada-privada i a escoles diferenciades per sexe.

• Desaparegui per sempre més qualsevol forma de repagament a través de l’increment de les taxes en cap nivell educatiu.

S’aturin immediatament tots els processos de privatització i externalització dels serveis auxiliars com ara la gestió de la cuina, serveis de menjadors, serveis extrascolars, casals o l’atenció a les necessitats especials dels infants i joves. Exigim la gratuïtat d’aquests serveis sobre la base d’una organització autogestionada per les mateixes col·lectivitats educatives i veïnals o, en cas que això no sigui possible, pública.

Candidatura d’Unitat Popular de Gràcia.