Solidaritat amb el col·lectiu d’interins i substituts de primària i secundària

Els governs de CiU i PP estan decidits a desmantellar l’escola pública. La seva política educativa es fonamenta en potenciar l’escola privada concertada mitjançant recursos que haurien de ser per la pública. Des de bressol a universitat s’estan traient recursos de l’escola pública per rescatar a bancs. Al Principat el percentatge d’inversió pública en educació ja era la meitat que a la Unió Europea dels 15. Amb les successives retallades aquesta situació s’ha agreujat. A Barcelona quasi el 60% de les places corresponen a centre privats, molts d’ells en mans de l’Església.

La política del departament d’ensenyament i universitats té tres eixos principals:

1. Reduir  el nombre de professionals.
- A Primària els centres d’una línia perdran 1 mestre, els de dues línies 1 i mig i, els de 3 línies, 2 mestres.
– Als centres de Secundària es reduirà una hora de les 2,7 hores de suport a l’atenció directa als alumnes. Això, unit al ja previst increment d’una hora de l’horari lectiu, suposarà, segons el Departament, la reducció d’1,5 professors/es en centres de 10 grups, de 2,5, en centres de 16 grups i de 3, en centres de 20.
– El personal interí d’administració i serveis ja ha patit una reducció del 15% de l’horari i el salari.
 -S’incrementen les hores lectives a Primària fins a 25 i a Secundària fins a 20h.
 – A més s’incrementa el nombre d’alumnes per aula, de manera que a Primària seran 27, a FP 35,  36 a Secundària i  42 a  Batxillerat.
– A la vegada s’eliminaran 700 vacants i no es cobriran 1700 jubilacions. En aquests moments i amb noves mesures setmanals és impossible calcular el nombre d’acomiadaments per al curs 2012-2013. Tanmateix no seran menys de 3000 persones les que patiran l’ERO a Infantil, Primària i Secundària
– A l’ensenyament universitari es poden acomiadar milers de professors associats que ara cobren 400 € al mes.

2.  Retallar salaris
- Des de 2010 s’ha perdut prop d’un 20% del salari mitjançant les successives retallades.
– Aquest juny es retallarà un 3% de la massa total del salari anual i un 2% al desembre proper.
– Al personal substitut que ha treballat 9 mesos no se li pagarà el mes de Juliol i el proper curs cobrarà un màxim del 85% fent les hores completes.
– A les escoles bressol, al personal extern se’l deixa de retribuir.

3.  Augment  tarifa del servei públic.
-  A la universitat s’han incrementat les taxes un 66%
–  A Cicles Formatius de Grau Superior s’ha introduït una matrícula de 360€

Mentrestant, en els darrers anys assistim al desmantellament de l’Estat del benestar impulsat pels diferents governs espanyols. Governs que només els importa injectar milers de milions d´euros als més poderosos i poder rescatar un sistema financer endeutat a conseqüència de les pèrdues privades originades per la crisi immobiliària.

Les polítiques d’austeritat no són iguals per a tothom: els treballadors i les treballadores del sector públic han de fer-se càrrec d’un deute privat que no han generat i que els hi volen fer pagar amb els seus llocs de treball mentre els responsables de la crisi circulen impunement, enriquint-se amb les retallades a l’educació i a la sanitat.

A qui afavoreix aquesta disciplina contra la classe treballadora del sector públic?

Des de la CUP de Barcelona denunciem el progressiu desmantellament de  l’educació i la sanitat públiques, i enviem tota la nostra solidaritat a la lluita del col·lectiu d’interins i substituts de Primària i Secundària afectat per un expedient d’ocupació encobert de més de 750 treballadors i treballadores.